Kleinschalige school
De Stam kiest voor kleinschalig onderwijs. Door een overzichtelijke en kleine groep kan elk kind gezien worden. Het biedt de leerkracht de mogelijkheid om het aanbod echt te personaliseren, zodat de kinderen dat aangereikt krijgen wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen en hun enthousiasme en motivatie te prikkelen. Er is ruimte om aan te haken bij wat er ontstaat. Hierdoor kunnen we in minder tijd, meer bereiken en zal de ontwikkeling van de kinderen wellicht veel sneller gaan. Het is daarmee ook mogelijk de schooltijden anders in te delen dan wat we gewend zijn van het regulier basisonderwijs. Als staatsvrije school zijn wij vrij in het bepalen van het aantal schooluren. Bij De Stam staat kwaliteit voorop en draait het niet om kwantiteit.
Tevens zal een relatief kleine groep kinderen heel veel minder prikkels geven dan een groep die drie keer zo groot is. Er zijn simpelweg minder geluiden, bewegingen, geuren, energieën enz. Maar er is ook veel meer aandacht voor ieder kind in de groep. Ieder kind krijgt de gelegenheid te uiten hoe het zich voelt en hierdoor weten de kinderen dit vervolgens ook van elkaar. Op die manier is bepaald gedrag of zijn bepaalde gevoelens van kinderen voor de andere kinderen beter te plaatsen en dat geeft duidelijkheid en rust. Hooggevoelige kinderen zullen dit als erg prettig ervaren en hierdoor energie overhouden voor al het andere.

Kleinschalige school
De Stam kiest voor kleinschalig onderwijs. Door een overzichtelijke en kleine groep kan elk kind gezien worden. Het biedt de leerkracht de mogelijkheid om het aanbod echt te personaliseren, zodat de kinderen dat aangereikt krijgen wat ze nodig hebben om tot ontwikkeling te komen en hun enthousiasme en motivatie te prikkelen. Er is ruimte om aan te haken bij wat er ontstaat. Hierdoor kunnen we in minder tijd, meer bereiken en zal de ontwikkeling van de kinderen wellicht veel sneller gaan. Het is daarmee ook mogelijk de schooltijden anders in te delen dan wat we gewend zijn van het regulier basisonderwijs. Als staatsvrije school zijn wij vrij in het bepalen van het aantal schooluren. Bij De Stam staat kwaliteit voorop en draait het niet om kwantiteit.
Tevens zal een relatief kleine groep kinderen heel veel minder prikkels geven dan een groep die drie keer zo groot is. Er zijn simpelweg minder geluiden, bewegingen, geuren, energieën enz. Maar er is ook veel meer aandacht voor ieder kind in de groep. Ieder kind krijgt de gelegenheid te uiten hoe het zich voelt en hierdoor weten de kinderen dit vervolgens ook van elkaar. Op die manier is bepaald gedrag of zijn bepaalde gevoelens van kinderen voor de andere kinderen beter te plaatsen en dat geeft duidelijkheid en rust. Hooggevoelige kinderen zullen dit als erg prettig ervaren en hierdoor energie overhouden voor al het andere.

De Stam heeft maximaal 3 groepen van ieder 8 á 10 kinderen. Per groep is er 1 leerkracht aanwezig (of 2 parttime leerkrachten). Eventuele vrijwilligers en andere begeleiders zijn extra aanwezig. De school is gestart in 2021 met 1 groep kinderen van 4 t/m 8 jaar oud. De reden dat we zijn gestart met kinderen t/m 8 jaar oud is omdat we als school mee willen groeien met de kinderen. De kinderen van 4 t/m 8 jaar oud bevinden zich in de eerste levensfase. Als beginnende school willen we ook vanuit onze eerste opstartfase doorgroeien door ervaringen.
Zodra er meer dan 8 á 10 kinderen komen zullen er 2 groepen ontstaan waarbij we streven naar een onderbouw (4 t/m 7 jaar oud) en een bovenbouw (8 t/m 14 jaar oud).
Bij 3 groepen zullen we streven naar een onderbouw (4 t/m 6 jaar oud), een middenbouw (7 t/m 9 jaar oud) en een bovenbouw (10 t/m 14 jaar oud).
De leeftijdsgrenzen zullen we niet heel strikt nemen, maar meer kijken naar de ontwikkelingsfase waarin een kind zich begeeft.